Pesten op de werkvloer: ongrijpbaar en onzichtbaar

Petra Delhez • mrt. 23, 2017

Werkgevers willen er niet aan, maar één op de tien werknemers wordt wel eens gepest. Waarom zien hun leidinggevenden dat niet?

Pesten? Dat komt bij ons niet voor’, hoort Bob van der Meer, psycholoog en gespecialiseerd in pesten, regelmatig bij de bedrijven die hem inhuren om het werkklimaat te verbeteren. Hij houdt dan het liefst meteen een enquête onder het personeel. Er komt altijd wat uit.

Sterker nog: er komt altijd hetzelfde uit. Van der Meer durft het inmiddels zo hard wel te zeggen: tien procent van alle medewerkers in welke organisatie dan ook is het afgelopen jaar gepest. De Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden, die TNO en CBS jaarlijks uitvoeren, bevestigt het.
Niet iedereen die gepest is, werd structureel gepest. Volgens Seth van den Bossche van TNO vormen de mensen die echt dag in, dag uit, gepest worden iets meer dan één procent van de beroepsbevolking. Dat zijn tachtig- tot negentigduizend mensen per jaar. Gepeste deelnemers aan Intermediairs pestonderzoek rapporteerden veel stress, ruzie thuis, en gevoelens van onzekerheid, machteloosheid en angst. Nuttig dus, om er iets aan te doen. Maar meestal doen bedrijven het verkeerde, zegt Van der Meer. Ze verplaatsen de gepeste, of sturen hem op cursus. Terwijl het pesten gewoon doorgaat als de pesters blijven zitten. Slechts vier procent van respondenten in Intermediairs onderzoek meldde dat de pesters zelf werden overgeplaatst of ontslagen. Waarom is pesten zo ongrijpbaar?

Wanneer kantoorpolitiek pesten wordt

Pesten is een lastig woord voor volwassen mensen. Het is iets van de lagere school. Als ze ‘rooie’ tegen je roepen, dat is pesten. Als je de groepsmail niet krijgt, is dat een foutje. Maar als je structureel de groepsmail niet krijgt, is het pesten, volgens de definitie van de Deense pestonderzoeker Heinz Leymann. Hij onderscheidt vijfenveertig soorten pestgedrag: schreeuwen, voortdurend kritiek geven, iemand met te veel werk opzadelen, iemands mening in twijfel trekken, werk laten uitvoeren dat het zelfvertrouwen beschadigt – allemaal zaken die je makkelijk onder kantoorpolitiek kunt scharen.

Zo worden sommige mensen gepest zonder dat ze het door hebben. Van der Meer dacht dat hij een zakelijk conflict had over zijn salaris. Hij had pas door dat het een pesterij was toen zijn baas het hem openlijk zei. ‘En ik ben nota bene pestdeskundige!’ Ook een lezer van Intermediair schreef aan de redactie dat ze pas na maanden door had dat alle gekke dingen die haar gebeurden niet op zichzelf stonden. De vertrouwenspersoon was uiteindelijk degene die er het etiket ‘pesten’ opplakte. De pester – de leidinggevende zelf – had stomweg een hekel aan haar. ‘Zijn nekharen gingen al overeind staan als hij me zag, nog vóór ik wat zei of vroeg.’ De pester bleef zitten en de gepeste vrouw zei haar droombaan vaarwel.

Zeurpiet of slachtoffer?

Niet de goede oplossing, zegt Van der Meer. Want wie zegt dat zij de enige was die last had van deze meneer? Hij zou de afdeling zelf regels laten opstellen: wat vinden wij geaccepteerd gedrag, wat niet? Iemand die gepest wordt hoeft dan alleen te zeggen: deze regel is overtreden.

Gepeste mensen worden door hun baas makkelijk weggezet als klagers, zegt Bart Flos, auteur van Het Anti-klaagboek: Eerste hulp bij zeuren en zaniken. ‘Het zou wel moeten, maar niet iedere leidinggevende heeft zin om uit te zoeken of de chronische klager bij louter toeval eens gelijk zou kunnen hebben.’ In die categorie valt ook de directe chef van Irene (niet haar echte naam; red.), die bij hem klaagde dat er een zak Chokotoff uit haar bureaula was gestolen. Ondertussen was die zak Chokotoff onderdeel van een voortdurende, twee jaar durende campagne waarbij ook de bureaustoel regelmatig verdween en computerwachtwoorden werden veranderd. De dief bleek later wel degelijk kwaad in de zin te hebben gehad: zij was verliefd op Irene’s kantoorgenoot en vertrouwde haar niet met hem.

In dit geval wilde de werkgever de klacht niet horen omdat hij zich meer zorgen maakte over de reputatie van de organisatie dan over het welzijn van de medewerker. Toen vijf jaar later een collega die op Irene’s baan uit was leugens over haar verspreidde, greep hij zijn kans om deze lastige dame te ontslaan. Irene had volgens hem haar laatste kans verspeeld. Zij zit nu thuis.

De baas pest vrolijk mee

Er is een simpele manier om er achter te komen of iemand gepest wordt, of alleen maar zit te zeuren. Een pester houdt vaak een lijst bij van de pesterijen. Van der Meer: ‘Vraag simpelweg de klager op te schrijven wat er gebeurd is. Voor een echt pestslachtoffer is dat geen probleem.’

In bijna de helft van de pestgevallen deed een direct leidinggevende vrolijk mee, zo blijkt uit ander onderzoek van TNO. Vaak leidt strijd om de macht tot pesterijen. Een leidinggevende die zich bedreigd voelt door een opvallend goed nieuw teamlid ziet zijn macht bedreigd en probeert die persoon weg te pesten. In andere gevallen wordt een derde fijngemalen in een machtsstrijd tussen twee anderen, zoals Irene: ‘Ik kreeg twee leidinggevenden, die een ruzie over mijn hoofd uitvochten. “Je houdt informatie voor mij achter”, riep de ene baas. “Je vertelt te veel door,” zei de tweede. Uiteindelijk mocht ik geen vergaderingen meer bijwonen en ontving ik geen e-mails meer.’

Types die altijd gepest worden

Irene is haar leven lang al pestslachtoffer. Zij is ‘het type’ om gepest te worden. Dat weet ze zelf ook. ‘Ik stel veel vragen. Soms ook vragen die niet gesteld mogen worden. En ik ben niet goed in kantoorpolitiek. Ik doorzie andermans agenda niet. Mijn vrienden zeggen dat ik te intelligent ben. Ik leer heel snel, ik verzin allerlei oplossingen voor problemen. Mensen voelen zich daardoor bedreigd.’

Het is veruit het gemakkelijkst voor een leidinggevende het pesten terzijde te schuiven als de schuld van de gepeste. Voor een deel zit daar iets in: een derde van de mensen die gepest zijn, zo weet Van den Bossche uit buitenlands onderzoek, is ‘het type’ om gepest te worden: passief, afhankelijk, timide, introvert, wantrouwend, rigide, en over presterend, met laag zelfvertrouwen. Zij worden vaak in een volgende baan ook gepest. Waarmee ook gezegd is: voor twee derde van de gepesten geldt dat niet. ‘Uiterlijk, persoonlijkheid, iedereen heeft wel iets waardoor hij anders is dan de rest’, zegt Van den Bossche. ‘En anderzijds: niet iedereen met het ideale pestersprofiel pest. De omstandigheden bepalen uiteindelijk of er gepest wordt. Het is de organisatie die het tolereert.’

Intermediairs pestonderzoek

Intermediair vroeg 530 hoger opgeleiden welk pesterig gedrag ze hadden meegemaakt – en of ze het ook hadden ervaren als pesten.

60 procent is het wel eens overkomen dat achter hun rug collega’s onaardige opmerkingen maakten. 45 procent van hen heeft dat ook ervaren als pesten.
Ook 45 procent van de mensen die belangrijke e-mails niet ontvangen (overkomt 34% van de respondenten) vindt dat hij wordt gepest.
Spullen lenen en expres niet terugbrengen is pesten, vindt bijna 70 procent van respondenten. En zes procent is het wel eens overkomen.
Twintig procent van respondenten doet niets als een collega gepest wordt. Deels omdat ze hopen dat het vanzelf zal overgaan, deels omdat andere mensen er al wat aan doen.
Zeven procent (twaalf mensen) van de respondenten die zelf gepest werden heeft enige tijd ziek thuis gezeten. Zeven procent is van functie veranderd binnen het bedrijf, twaalf procent is naar een ander bedrijf gegaan. Eén persoon is ontslagen nadat hij het pesten ter sprake bracht. Een ander heeft de pester een tik gegeven: ‘Die doet het nooit meer.’

Auteur: Florentine van Lookeren
Bron: Intermediair

Wilt u meer weten over dit onderwerp of heeft u vragen over mediation, neem dan contact op met Sabobo Mediation & Coaching.


Andere berichten van Sabobo Mediation Zoetermeer

Echtscheiding: hoe meerinbreng woning (her)waarderen?

Sabobo Mediation & Coaching
door Petra Delhez 29 jul., 2022
Het MfN-register is hét Nederlandse kwaliteitsregister van mediators. De Raad voor de Rechtspraak en de Raad voor Rechtsbijstand werken alleen met MfN-registermediators. Petra Delhez van Sabobo Mediation & Coaching is ook opgenomen in het MfN-register.
huissleutel
door Petra Delhez 11 sep., 2020
Wie mag in de huurwoning blijven wonen als jullie uit elkaar gaan?
door Petra Delhez 06 mrt., 2020
Het weigeren van mediation kan leiden tot een terechte loonstopzetting Een werkgever kan terecht het loon stopzetten als een werknemer weigert mee te werken aan mediation. Dit was recent het geval in een zaak bij het Gerechtshof ’s-Hertogenbosch (verder: het Hof). Het weigeren mee te werken aan een mediationtraject, aanbevolen door de bedrijfsarts, leidt tot het niet nakomen van de re-integratie verplichtingen van de werknemer. Een werkgever kan er in dat geval voor kiezen om het loon stop te zetten totdat de werknemer zijn re-integratie verplichtingen nakomt. Casus In de betreffende uitspraak is de werknemer betrokken geraakt bij een bedrijfsongeval. Naar aanleiding hiervan heeft hij zich ziekgemeld. De bedrijfsarts oordeelt dat het probleem met name is gelegen in de psychische gesteldheid van de werknemer. De bedrijfsarts adviseert gesprekken tussen de werkgever en de werknemer door middel van mediation. Uit het advies van de bedrijfsarts volgt dat mediation, gezien de aard van het conflict, de aangewezen route is. De werknemer weigert hieraan mee te werken. De werkgever kondigt aan het loon stop te zetten als hij blijft weigeren zijn medewerking te verlenen. Het niet nakomen van de re-integratie verplichtingen is een rechtsgeldige reden om het loon stop te zetten, mits de werkgever zeker weet dat de re-integratie verplichtingen niet worden nagekomen. De werknemer blijft weigeren en de werkgever besluit daarop het loon stop te zetten. De werknemer verklaart zich hierna alsnog bereid om tot mediation over te gaan. Dit heeft echter tot niets geleid. De werkgever heeft de Kantonrechter verzocht de arbeidsovereenkomst te ontbinden. De Kantonrechter heeft dit verzoek afgewezen en geoordeeld dat de werkgever de loonstop onrechtmatig heeft toegepast. Tegen het oordeel dat de loonstop onrechtmatig is geweest, heeft de werkgever hoger beroep ingesteld. Het Hof Het Hof is van oordeel dat het advies van de bedrijfsarts om over te gaan op mediation van grote waarde is. Door zonder deugdelijke grond geen medewerking te verlenen aan het mediationtraject, heeft de werknemer niet voldaan aan zijn re-integratie verplichtingen. De werkgever heeft meermaals met de werknemer contact gehad over het maken van een afspraak voor mediation, maar werknemer is nooit verschenen. Het is dan ook terecht dat de werkgever tot een loonstop over is gegaan. Pas hierna is de werknemer akkoord gegaan met de eerste afspraak en heeft er mediation plaatsgevonden. Het hof oordeelt dat de werkgever niet te snel is overgegaan tot het toepassen van een loonstop. Dus is de loonstop niet onrechtmatig. Echter, vanaf het moment dat de werknemer zich alsnog bereid heeft verklaard om mee te werken aan het mediationtraject, is de loonstop wel onrechtmatig. Het loon waar de werknemer recht op heeft gehad na de bereidverklaring om mee te werken aan het mediationtraject dient door de werkgever alsnog aan de werknemer te worden betaald. Conclusie Uit deze uitspraak blijkt dat een werkgever rechtsgeldig het loon kan stopzetten als een werknemer weigert mee te werken aan een (door de bedrijfsarts geadviseerd) mediationtraject. Het is voor werkgevers echter wel van belang dat betaling van het loon weer wordt hervat vanaf het moment dat de werknemer bereid is mee te werken aan het mediationtraject. Bron: Clairfort.nl
door Petra Delhez 02 dec., 2019
Op 1 januari 2020 gaat de Wet Arbeidsmarkt in Balans direct in werking. Werkgevers dienen hier aan te voldoen.
door Petra Delhez 27 dec., 2018
Het initiatiefvoorstel van de Tweede Kamerleden Van Oosten (VVD) , Kuiken (PvdA) en Groothuizen (D66) beperkt de duur van de partneralimentatie. Hiermee wordt de duur van de partneralimentatie de helft van de duur van het huwelijk met een maximum van 5 jaar. Daarop zijn drie wettelijke uitzonderingen: langdurige huwelijken en huwelijken met jonge kinderen.
door Petra Delhez 30 okt., 2018
Arbeidsconflicten komen regelmatig voor binnen bedrijven. Als ze niet op tijd worden aangepakt, kost je dit als werkgever veel tijd en geld. De volgende tips helpen je om te voorkomen dat ze uit de hand lopen:
door Petra Delhez 09 apr., 2018
Bij een echtscheiding moet de gezinswoning een bestemming krijgen. Maar stel dat één partner meer heeft geïnvesteerd in de woning, hoe ziet de berekening van de verdeling er dan uit?
door Petra Delhez (MfN-registermediator, partner bij het Mediators Collectief (een landelijk samenwerkingsverband van MfN-registermediators)) 14 jan., 2018
In 2018 stijgen de lonen. Ook de maximale transitievergoeding wordt verhoogd. Waar de transitievergoeding in 2017 maximaal € 77.000 is, stijgt deze in 2018 naar € 79.000. De maximale transitievergoeding is € 79.000 óf een jaarsalaris als dat hoger is dan € 79.000.
door Petra Delhez (MfN-registermediator, partner bij het Mediators Collectief (een landelijk samenwerkingsverband van MfN-registermediators)) 20 dec., 2017
Omdat ook in 2017 werkgevers regelmatig de pineut waren in ontslagprocedures, durven ze in ontslagprocedures vaak al niet meer naar de rechter te gaan, en kiezen ervoor om met de ex-medewerker te onderhandelen in een mediationtraject.
door Petra Delhez (MfN-registermediator, partner bij het Mediators Collectief (een landelijk samenwerkingsverband van MfN-registermediators)) 20 okt., 2017
Hoe zit het met schenkingsbelasting als ik een geldbedrag aan mijn werkloze zoon of dochter wil geven?
Meer berichten
Share by: